برنامه اقدام مخاطره زلزله، مجموعه تكالیف و وظایف شهرداریها است که برگرفته از مواد و بندهاى قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاهها و اقدامات اولویتدار است كه اجراى آنها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر خسارات و تلفات مخاطرات طبیعی و انسانساز را دنبال میکند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاههای مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است. ضرورت دارد این موارد كلی مورد توجه كلیه دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی و نهادهاى عمومی قرار گیرد.
تدوین اقدامات، توسط گروههای تخصصی تشکیلشده در كمیته كاهش خطر حوادث و سوانح صورت گرفته است. هر یك از گروههای تخصصی در ارتباط با یك مخاطره خاص به مطالعات قوانین، مقررات، طرحها، برنامهها و دستورالعملهای موجود در ارتباط با آن مخاطره پرداخته است و با در نظر گرفتن شرایط كنونی كشور، شرایط هر مخاطره و با توجه به حوزه وظایف و اختیارات دستگاههای مختلف موضوع ماده ٢ قانون مدیریت بحران كشور به تدوین اقدامهای اولویتدار پرداخته است. در طول تدوین این اقدامها، تیمهاى تخصصی جلسات مشتركی با نمایندههای دستگاههای مختلف برگزار کردهاند تا در كنار حصول اطمینان از ضرورت پرداخت به هر اقدام، هماهنگیهای لازم با دستگاهها در ارتباط با حوزه وظایف و مسئولیت آنها نیز انجام گیرد.
در رخداد مخاطرات، تعدادى از دستگاهها مسئولیت مستقیم اقدام و ارائه خدمات بهصورت سرویسدهی مستقیم دارند و تعدادى دیگر تحت تأثیر مخاطره آسیبپذیر هستند. ضرورت دارد با هدف ارائه خدمات به بهرهبرداران و سایر دستگاههای نیازمند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانهای توسط دستگاه مسئول مورد توجه قرار گیرد. كلیه دستگاههای مشمول قانون موظف هستند در برابر كلیه مخاطرات متنوع تهدیدكننده داراییهای آنها، اقدامات پیشگیرانهای را با هدف كاهش خطر در حوزه مسئولیتی خود انجام دهند.
در فرایند مدیریت خطر و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح، تحلیل خطر (شناخت خطرها، شامل ارزیابی مخاطرهها و ابعاد آنها، شناخت، تحلیل آسیبپذیریهای محتمل و شناسایی در معرض قرارگیریها) و اقدامات كاهش خطر دو مرحله بنیادین هستند. ضرورت ویژه دارد كه دستگاههای مشمول قانون در اتخاذ رویكردها و اجراى اقدامات پیشگیرانه دو مرحله مهم مذكور اهتمام نمایند.
در برنامه اقدام تعدادى از دستگاهها مسئول و تعدادى به عنوان همكار یا پشتیبان تعریفشدهاند. ضرورت دارد كه دستگاه مسئول در تدوین برنامه عملیاتی، در صورت نیاز به همكارى دستگاه دیگر توافق و تفاهمهای اولیه را انجام داده باشد. در این راستا، سازمان مدیریت بحران كشور مسئولیت هماهنگی و همافزایی فیمابین دستگاهها را خواهد داشت. دستگاه مسئول میتواند با توجه به تشخیص بالاترین مقاوم مسئول آن دستگاه، کارگروههای تخصصی تشكیل داده و با مسئولیت خود نسبت به هماهنگیهای لازم اقدام نماید. همچنین باید هزینههای همكارى و پشتیبانی در ردیف برنامههای عملیاتی سالانه دستگاههای همكار و پشتیبان لحاظ گردد كه پس از تأیید سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه اعلام میشود. در ادامه اقدامات اولویتدار با مسئولیت شهرداریها در مخاطره زلزله، ارائه شده است.
هدف 1: تحقق تصمیمسازی، تصمیمگیری و سیاستگذاری در مدیریت بحران بر مبناى درك صحیح و همهجانبه از خطر
اقدام اولویتدار: راهاندازی بانک اطلاعات صنایع و مراکز خطرزا و پرخطر در شهرها
خروجی مورد انتظار: شناسایی مناطق با خطر بالا
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: ایجاد بانک اطلاعات رقومی لایههای اطلاعات شهرى دربردارنده مشخصات فنی کلیه ساختمانها و معابر، تأسیسات و غیره
خروجی مورد انتظار: داشتن اطلاعات جامع از المانهای شهرى
دستگاه/ های همکار: مراکز تخصصی و شرکتهای مشاور
دستگاه/ های پشتیبان: کلیه دستگاهها، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: تقویت پلیس ساختمان با هدف جلوگیرى از ساختوساز غیرقانونی در شهرها
خروجی مورد انتظار: راهاندازی سیستم کنترل ساختوسازهای غیرقانونی
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، سازمان نظاممهندسی ساختمان کشور، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: شناسایی و تعیین مکانهای شهرى اسکان اضطرارى و موقت پس از زلزله و احداث المانهای مرتبط و موردنیاز مانند سرویسهای بهداشتی
خروجی مورد انتظار: شناسایی مکانهای مناسب اسکان اضطرارى و موقت و مجهز نمودن آن
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازى، سایر دستگاهها بر اساس نیاز
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: پیشبینی فضاى آرامگاهها، دپوى آوار و نخالههای زلزله، فضاهای موردنیاز براى مدیریت شهرى در بحران زلزله
خروجی مورد انتظار: شناسایی مکان یا مکانهای مناسب براى آرامستانها و دپوى آوار ناشی از زلزلهها
دستگاه/ های همکار: وزارت جهاد کشاورزى و سازمان حفاظت از محیطزیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)، سازمان نقشهبرداری کشور
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
هدف 2: تحقق جامعهمحورى مدیریت بحران
اقدام اولویتدار: استفاده از فضاى اطلاعرسانی شهرى براى آگاهی بخشی عمومی در مورد خطرات زلزله در کشور و راههای کاهش خطر آن
خروجی مورد انتظار: ارتقاى سطح آگاهی مردم و توجه مستمر به امر خطر زلزله
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران کشور
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.
0 نظر