سازمانهای مدیریت بحران نقش حیاتی را در زمان وقوع بلایا و بحرانها ایفا مینمایند. ایالات متحده آمریکا، جزو 10 کشور اول بلاخیز دنیا میباشد. بدین سبب آمریکا در طول 200 سال گذشته کوشیده است تا با وضع قوانین و مقررات، ایجاد و تغییر سازمانهای مختلف خطرپذیری ناشی از بالایای طبیعی را به حداقل ممکن رسانده و نیز در زمان وقوع بحران به نحو مطلوب عمل نماید. سازمانهای مدیریت بحران ایالات متحده آمریکا میکوشند تا بحران را در پایینترین سطح که امکان دارد مدیریت نموده و کنترل نمایند. به طوری که اولین سطح آن مدیریت بحران سازمانهای محلی است و در صورتی که ابعاد بحران فراتر از تواناییهای آنها باشد سازمانهای ایالتی وارد عمل شده و مسئولیت فرماندهی را بر عهده میگیرند و از منابع ایالتی جهت کمکرسانی استفاده میگردد. در صورتی که ابعاد بحران بسیار بزرگ باشد با درخواست فرماندار ایالت بحران زده از رئیس جمهور و تأیید وی و سازمانهای فدرال و در رأس آنها آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال وارد عمل میشوند. در این مقاله تغییرات ساختاری مدیریت بحران و مهمترین سازمانهای مدیریت بحران در سطح فدرال بررسی و تحلیل میگردند.
تاریخچه تحولات ساختار مدیریت بحران ایالات متحده
سنگ بنای ساختار مدیریت بحران در ایالات متحده با وضع قانون سال 1803 کنگره آمریکا بنا نهاده شد. با وقوع بلایا و بحرانهای مختلف طبیعی در طول قرن نوزدهم تا دهه 30 قرن بیستم، قوانین موردی متعددی جهت واکنش به بلایا تصویب گردید. با بروز بلایای بزرگی مانند سیل بزرگ میسیسیپی در سال 1927، اتحادیه بازسازی مالی مسئول توزیع کمکهای مالی دولت فدرال در زمان وقوع بلایا و حوادث غیر مترقبه گشت که میتوان آن را اولین نهاد ساختار یافته فدرال در زمینه مدیریت بحران به شمار آورد. با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، دید امنیت ملی و دفاع غیر نظامی مطرح گردید و در دوران جنگ سرد عملا مدیریت بحران را زیر سایه خود قرار داد. در سال 1946، جهت سامان دادن به برنامههای دفاع غیر نظامی و تحقیق در زمینه سیاست دفاعی کشور اداره برنامه ریزی دفاع غیر نظامی تاسیس گردید. در سال 1949 نیز به خاطر آزمایش بمب اتمی شوروی سابق و وقوع جنگ کره، اداره دفاع غیر نظامی تاسیس گردید. در طی دهه پنجاه میلادی وظایف دفاع غیر نظامی به دولتهای محلی و ایالتی محول گردید ولی بخاطر ضعف و عدم کارایی لازم در سال 1961 دوباره دفاع غیر نظامی متمرکز شد. تغییر و تحولات در زمینه سیاستهای دفاع غیر نظامی باعث گردید در طول زمان سازمانهایی مانند اداره دفاع غیر نظامی، اداره منابع امنیت ملی، بسیج ملی برای دفاع از کشور، ارتش و وزارت دفاع مسئولیتهای این بخش را بر عهده گیرند که این روند نمونه بارز رویکرد نظامی و امنیتی این دوران میباشد. از سوی دیگر، بعد از قوانین موردی و متعدد دهه 30 و 40 قرن بیستم که هر یک بعد وقوع یک بلای طبیعی تصویب شده بود و دیدگاه نظامگرایی نداشت، در سال 1950 قانون مقابله دولت فدرال با حوادث غیر مترقبه به عنوان اولین قانون دائمی و همگانی برای حمایت از آسیب دیدگان حوادث تصویب شد. وقوع بلایای طبیعی متعددی مانند طوفان کَمیل و گردباد بتسی در سالهای 1965 و 1969، گردباد پالم ساندی 1965، زلزله سانفرناندو 1971 و طوفان آگنس در سال 1972 و ...، باعث تصویب قوانین مهمی در زمینه مدیریت بحران مانند برنامه بیمه و پیشگیری سیل در سال 1968، قانون کاهش خسارات ناشی ار فاجعه سال 1970 و قانون کاهش اثرات فاجعه 1974 شد. افزایش بی سابقه بلایا و بحرانهای طبیعی در دهه 1970 و وقوع سیل، طوفان، گردباد و حوادث مواد شیمیایی خطرناک و نیروگاههای هستهای، مجزا بودن فعالیتهای امداد و نجات و مدیریت بحران از دفاع غیر نظامی، وجود سیاستها، برنامهها و فعالیتهای موازی در سطوح ایالتی و محلی، عدم توانایی موثر سازمانهای مسئول مدیریت بحران و وجود بیش از 100 سازمان فدرال، ایالتی و محلی درگیر در مدیریت بحران سبب گردید تا آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال با دستور اجرایی رییس جمهور ایالات متحده در سال 1979 تاسیس گردد. وجود دیدگاه امنیتی ناشی از اوج جنگ سرد در دهه 80 میلادی و عدم وقوع بحرانهای طبیعی بزرگ و جدی در این دوران، باعث گردید تا طی وقوع طوفانهای هوگو و اندرو در سالهای 1989 و 1992، ضعف شدید مدیریت بحران آشکار گردد. این امر منجر به تغییرات ساختاری در آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال گشت و همچنین برای اولین بار بخش پیشگیری و کاهش ریسک در حد معاونت آژانس پا به عرصه وجود گذاشت. در این زمان مدیریت جامع بحران با رویکرد تمام خطرات ماموریت اصلی آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال قرار گرفت و همچنین با اتمام دوران جنگ سرد، مسئولیتهای امنیتی آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال کمتر شد و برنامههای امنیتی از سایر برنامهها مجزا شدند.
وقوع حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001، مدیریت بحران ایالات متحده را وارد دوران جدیدی نمود. امنیت داخلی و مقابله با تروریسم به اولویت اول نهادهای مسئول تبدیل گشت و بدین منظور وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال 2002 تاسیس گردید و 23 آژانس فدرال از جمله آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال تحت نظر آن قرار گرفتند و در حقیقت سطح تاثیرگذاری مدیریت بحران یک گام به عقب بازگشت.
مدیریت بحران در ایالات متحده نوسانات زیادی به همراه داشته و وقوع بلایا و بحرانهای فاجعهبار در این امر تاثیرگذار بودهاند. تفویض مسئولیتها و اختیارات اصلی به ایالتها و تمرکز زدایی باعث گردید تا در هنگام وقوع بحرانهایی با ابعاد بزرگ، ایالتها نتوانند با آن مقابله نمایند و همچنین هزینههای مضاعفی به خاطر انجام فعالیتهای مشابه در ایالتها و سازمانهای مختلف، بر جامعه آمریکا تحمیل گشت. بنابراین متمرکز کردن فعالیتها در آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال و ایجاد وحدت فرماندهی و هماهنگی، گام مهمی در این زمینه بشمار میرود.
از سوی دیگر با انتقال آژانس مدیریت شرایط اضطراری به وزارت امنیت داخلی و قطع ارتباط مستقیم آژانس با شخص رییس جمهور، جایگاه مدیریت بحران در آمریکا نسبت به قبل تضعیف گشته است. عملکرد ضعیف در طوفان کاترینا از اثرات این تغییر ساختار میباشد. همچنین فضای مقابله با تروریسم نیز مدیریت بحران را تحت تاثیر خود قرار داده و از جمله دلایل تضعیف آن در شرایط کنونی ایالات متحده میباشد.
فعالیتهایی که آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال انجام میدهد:
+ ارسال تیمهای ارزیابی خسارت اولیه و تیمهای مقابله با بحران برای همکاری با مقامات ایالتی و محلی جهت مشخص کردن ابعاد بلایا و نیازهای ضروری مناطق آسیب دیده.
+ برپا نمودن و مجهز کردن دفاتر عملیاتی بحران ایالتی و فدرال و کمک به هماهنگ نمودن سایر سازمانهای فدرال.
+ مهیا ساختن کمکها و مدیریت فرآیند درخواست پذیرش و توزیع کمکهای مالی و وام (کمکهای مالی به افراد و شهرها و ایالتها اختصاص مییابند).
+ توزیع خبرنامههای بازسازی برای اطلاعرسانی به قربانیان، این امر از طریق کانال بازسازی و شبکه رادیویی بازسازی نیز صورت میگیرد.
+ مشخص کردن شیوهها و اعتبارات مالی برای جوامع جهت کاهش ریسک بلایای آتی.
+ تأمین اعتبارات لازم جهت تغییر مکان خانهها و مکانهای تجاری واقع در مناطق پر ریسک.
+ ایجاد و تهیه نقشههای ارزیابی ریسک برای کمک به برنامهریزان محلی.
+ پشتیبانی مالی طرحریزی و برنامهریزی بحران در تمام 50 ایالت آمریکا.
+ پشتیبانی از مانورهای مدیریت بحران و هماهنگ نمودن برنامههای اضطراری برای نیروگاههای هستهای.
+ برپایی سیستم مخابراتی موبایل زمانی که سیستم تلفن معمولی از کار افتاده است.
+ فعالیت برای آموزش خانوادهها جهت آماده بودن در برابر بلایا.
+ آموزش آتشنشانها و تدوین استانداردهای آتشنشانی از طریق اداره آتشنشانی ایالات متحده.
+ مدیریت و اجرای برنامه بیمه سیل ملی.
+ ایفای نقش در آمادگی و برنامهریزی بر علیه فعالیتهای تروریستی.
+ استفاده از استانداردها، گواهینامهها و اعتبارات مالی برای ایجاد تیم امداد و نجات شهری
لازم به ذکر است، آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال؛ در تمام بلایا و بحرانها وارد عمل نمیشود. در واقع بعد از درخواست فرماندار ایالت برای اعلام بلای فدرال توسط رئیس جمهور، FEMA وارد عمل میگردد. بعد از آن ارزیابی اولیه خسارت انجام میگیرد. اگر ارزیابی نشان دهد که منابع ایالت توان مقابله با بحران را ندارند، بحران فدرال اعلام میشود. در بلایای بزرگ و فاجعه بار که خسارات و خرابیهای گسترده آن واضح میباشد، اعلان بحران فدرال در عرض چند ساعت و بدون ارزیابی اولیه خسارت صورت میپذیرد. اعلان بحران فدرال تضمین مینماید که مقدار مشخص از هزینههای بازسازی توسط دولت فدرال پرداخت خواهد گردید و اجازه میدهد که کمکهای فدرال مشخص به صورت مستقیم به قربانیان بلایا پرداخت شود.
آژانس مدیریت شرایط اضطراری فدرال (به انگلیسی: Federal Emergency Management Agency) که به اختصار فِما (به انگلیسی: FEMA) نیز اطلاق میشود، دارای 2600 کارمند تمام وقت و 4000 نیروی موقت و ذخیره میباشد که در هنگام وقوع بلایای فدرال به عنوان کارکنان و کمک کننده در بحران از آنها استفاده میگردد. کارکنان کمک کننده در بحران در تمام نقاط کشور حضور مییابند و هفتهها و یا ماهها در مناطق بحران زده مستقر میشوند. آنها مسئولیت وظایف متنوعی که به بازتوانی جامعه و منطقه کمک مینمایند، را بر عهده دارند. این وظایف شامل انتقال اطلاعات مربوط به درخواست کمکرسانی خانه به خانه، همکاری با مقامات محلی جهت آواربرداری و ارزیابی خسارات وارده به زیرساختهای دولتی مانند جادهها و ساختمانهای عمومی میباشد.
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.
0 نظر