برنامه اقدام مخاطره حرکات دامنهاى، مجموعه تكالیف و وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناورى است که برگرفته از مواد و بندهاى قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاهها و اقدامات اولویتدار است كه اجراى آنها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر خسارات و تلفات مخاطرات طبیعی و انسانساز را دنبال میکند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاههای مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است. ضرورت دارد این موارد كلی مورد توجه كلیه دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی و نهادهاى عمومی قرار گیرد.
تدوین اقدامات، توسط گروههای تخصصی تشکیلشده در كمیته كاهش خطر حوادث و سوانح صورت گرفته است. هر یك از گروههای تخصصی در ارتباط با یك مخاطره خاص به مطالعات قوانین، مقررات، طرحها، برنامهها و دستورالعملهای موجود در ارتباط با آن مخاطره پرداخته است و با در نظر گرفتن شرایط كنونی كشور، شرایط هر مخاطره و با توجه به حوزه وظایف و اختیارات دستگاههای مختلف موضوع ماده ٢ قانون مدیریت بحران كشور به تدوین اقدامهای اولویتدار پرداخته است. در طول تدوین این اقدامها، تیمهاى تخصصی جلسات مشتركی با نمایندههای دستگاههای مختلف برگزار کردهاند تا در كنار حصول اطمینان از ضرورت پرداخت به هر اقدام، هماهنگیهای لازم با دستگاهها در ارتباط با حوزه وظایف و مسئولیت آنها نیز انجام گیرد.
در رخداد مخاطرات، تعدادى از دستگاهها مسئولیت مستقیم اقدام و ارائه خدمات بهصورت سرویسدهی مستقیم دارند و تعدادى دیگر تحت تأثیر مخاطره آسیبپذیر هستند. ضرورت دارد با هدف ارائه خدمات به بهرهبرداران و سایر دستگاههای نیازمند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانهای توسط دستگاه مسئول مورد توجه قرار گیرد. كلیه دستگاههای مشمول قانون موظف هستند در برابر كلیه مخاطرات متنوع تهدیدكننده داراییهای آنها، اقدامات پیشگیرانهای را با هدف كاهش خطر در حوزه مسئولیتی خود انجام دهند.
در فرایند مدیریت خطر و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح، تحلیل خطر (شناخت خطرها، شامل ارزیابی مخاطرهها و ابعاد آنها، شناخت، تحلیل آسیبپذیریهای محتمل و شناسایی در معرض قرارگیریها) و اقدامات كاهش خطر دو مرحله بنیادین هستند. ضرورت ویژه دارد كه دستگاههای مشمول قانون در اتخاذ رویكردها و اجراى اقدامات پیشگیرانه دو مرحله مهم مذكور اهتمام نمایند.
در برنامه اقدام تعدادى از دستگاهها مسئول و تعدادى به عنوان همكار یا پشتیبان تعریفشدهاند. ضرورت دارد كه دستگاه مسئول در تدوین برنامه عملیاتی، در صورت نیاز به همكارى دستگاه دیگر توافق و تفاهمهای اولیه را انجام داده باشد. در این راستا، سازمان مدیریت بحران كشور مسئولیت هماهنگی و همافزایی فیمابین دستگاهها را خواهد داشت. دستگاه مسئول میتواند با توجه به تشخیص بالاترین مقاوم مسئول آن دستگاه، کارگروههای تخصصی تشكیل داده و با مسئولیت خود نسبت به هماهنگیهای لازم اقدام نماید. همچنین باید هزینههای همكارى و پشتیبانی در ردیف برنامههای عملیاتی سالانه دستگاههای همكار و پشتیبان لحاظ گردد كه پس از تأیید سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه اعلام میشود. در ادامه اقدامات اولویتدار با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناورى در مخاطره حرکات دامنهاى، ارائه شده است.
هدف 1: بهبود نظام حكمرانی و توسعه ظرفیتها با تأكید بر مدیریت یكپارچه و هماهنگ
اقدام اولویتدار: تهیه راهنما و دستورالعمل تهیه نقشههاى زمینلغزش براى برنامهریزی کاربرى زمین
خروجی مورد انتظار: تهیه دستورالعملهاى موردنیاز
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی)، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهاى مسلح (سازمان جغرافیایی نیروهاى مسلح)
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: به اشتراکگذارى و انتقال تجربیات ملی در ارتباط با حرکات دامنهاى و استفاده از تجربیات بینالمللی
خروجی مورد انتظار: ارائه کمک به کشورهاى نیازمند و کسب درآمد از طریق صدور دانش فنی، ارتقاى دانش داخلی با استفاده از تجربیات بینالمللی
دستگاه/ های همکار: وزارت نیرو، سازمان صداوسیماى جمهورى اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت امور خارجه جمهورى اسلامی ایران، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه
هدف 2: تحقق تصمیمسازی، تصمیمگیری و سیاستگذاری در مدیریت بحران بر مبناى درك صحیح و همهجانبه از خطر
اقدام اولویتدار: ایجاد، یکپارچهسازى و بهروزرسانی بانک اطلاعاتی جامع زمینلغزش کشور (بازبینی و تکمیل بانک اطلاعاتی تهیهشده توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزدارى کشور)
خروجی مورد انتظار: ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی)، وزارت جهاد کشاورزى، وزارت راه و شهرسازى، وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، وزارت نیرو، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهاى مسلح (سازمان جغرافیایی نیروهاى مسلح)
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: تعلیم و آموزش بدو خدمت و ضمن خدمت براى کارکنان دستگاههای اجرایی ذیربط در ارتباط با حرکات دامنهاى
خروجی مورد انتظار: ارتقاى دانش کارکنان
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، ستاد کل نیروهاى مسلح، وزارت نیرو، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: تعریف، تدوین و اجراى دورههاى آموزشی اختصاصی براى مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی و مجریان ذیربط در ارتباط با حرکات دامنهاى
خروجی مورد انتظار: کاهش خطر، افزایش کارآمدى دستگاههاى اجرایی
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهاى کشور)، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازى، ستاد کل نیروهاى مسلح، وزارت کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: افزایش دانش و مهارت دانشآموزان و دانشجویان در به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از مخاطره حرکات دامنهاى
خروجی مورد انتظار: ارتقاى دانش دانشآموزان و دانشجویان
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)، وزارت راه و شهرسازى، وزارت نیرو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفهاى کشور)، وزارت جهاد کشاورزى، وزارت کشور
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: توسعه تحقیقات و پژوهش در خصوص پیشگیرى و کاهش اثرات حرکات دامنهاى
خروجی مورد انتظار: ارتقاى شناخت، نوآورى، فناورى و پژوهشهاى بنیادى و کاربردى
دستگاه/ های همکار: وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور)، وزارت جهاد کشاورزى، وزارت راه و شهرسازى، وزارت نیرو و سایر دستگاههای موضوع ماده ٢ قانون
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.