برنامه اقدام مخاطره زلزله، مجموعه تكالیف و وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که برگرفته از مواد و بندهاى قانون مدیریت بحران و با توجه به حدود وظایف دستگاهها و اقدامات اولویتدار است كه اجراى آنها با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح ضرورت دارد. از آنجا كه برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، رویكرد پیشگیرانه در برابر خسارات و تلفات مخاطرات طبیعی و انسانساز را دنبال میکند، مجموعه تكالیف و وظایف دستگاههای مشمول قانون مدیریت بحران در این برنامه بر همین اساس تدوین گردیده است. ضرورت دارد این موارد كلی مورد توجه كلیه دستگاههای اجرایی دولتی و غیردولتی و نهادهاى عمومی قرار گیرد.
تدوین اقدامات، توسط گروههای تخصصی تشکیلشده در كمیته كاهش خطر حوادث و سوانح صورت گرفته است. هر یك از گروههای تخصصی در ارتباط با یك مخاطره خاص به مطالعات قوانین، مقررات، طرحها، برنامهها و دستورالعملهای موجود در ارتباط با آن مخاطره پرداخته است و با در نظر گرفتن شرایط كنونی كشور، شرایط هر مخاطره و با توجه به حوزه وظایف و اختیارات دستگاههای مختلف موضوع ماده ٢ قانون مدیریت بحران كشور به تدوین اقدامهای اولویتدار پرداخته است. در طول تدوین این اقدامها، تیمهاى تخصصی جلسات مشتركی با نمایندههای دستگاههای مختلف برگزار کردهاند تا در كنار حصول اطمینان از ضرورت پرداخت به هر اقدام، هماهنگیهای لازم با دستگاهها در ارتباط با حوزه وظایف و مسئولیت آنها نیز انجام گیرد.
در رخداد مخاطرات، تعدادى از دستگاهها مسئولیت مستقیم اقدام و ارائه خدمات بهصورت سرویسدهی مستقیم دارند و تعدادى دیگر تحت تأثیر مخاطره آسیبپذیر هستند. ضرورت دارد با هدف ارائه خدمات به بهرهبرداران و سایر دستگاههای نیازمند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانهای توسط دستگاه مسئول مورد توجه قرار گیرد. كلیه دستگاههای مشمول قانون موظف هستند در برابر كلیه مخاطرات متنوع تهدیدكننده داراییهای آنها، اقدامات پیشگیرانهای را با هدف كاهش خطر در حوزه مسئولیتی خود انجام دهند.
در فرایند مدیریت خطر و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف كاهش خطر حوادث و سوانح، تحلیل خطر (شناخت خطرها، شامل ارزیابی مخاطرهها و ابعاد آنها، شناخت، تحلیل آسیبپذیریهای محتمل و شناسایی در معرض قرارگیریها) و اقدامات كاهش خطر دو مرحله بنیادین هستند. ضرورت ویژه دارد كه دستگاههای مشمول قانون در اتخاذ رویكردها و اجراى اقدامات پیشگیرانه دو مرحله مهم مذكور اهتمام نمایند.
در برنامه اقدام تعدادى از دستگاهها مسئول و تعدادى به عنوان همكار یا پشتیبان تعریفشدهاند. ضرورت دارد كه دستگاه مسئول در تدوین برنامه عملیاتی، در صورت نیاز به همكارى دستگاه دیگر توافق و تفاهمهای اولیه را انجام داده باشد. در این راستا، سازمان مدیریت بحران كشور مسئولیت هماهنگی و همافزایی فیمابین دستگاهها را خواهد داشت. دستگاه مسئول میتواند با توجه به تشخیص بالاترین مقاوم مسئول آن دستگاه، کارگروههای تخصصی تشكیل داده و با مسئولیت خود نسبت به هماهنگیهای لازم اقدام نماید. همچنین باید هزینههای همكارى و پشتیبانی در ردیف برنامههای عملیاتی سالانه دستگاههای همكار و پشتیبان لحاظ گردد كه پس از تأیید سازمان مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه اعلام میشود. در ادامه اقدامات اولویتدار با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مخاطره زلزله، ارائه شده است.
هدف 1: بهبود نظام حكمرانی و توسعه ظرفیتها با تأكید بر مدیریت یكپارچه و هماهنگ
اقدام اولویتدار: ترویج فرهنگ مقاومسازى ساختمانهای روستایی
خروجی مورد انتظار: افزایش حساسیت و توجه عمومی به ساختوساز مقاوم در برابر زلزله
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازى، سمنها، سازمان صداوسیمای جمهورى اسلامی ایران و کلیه نهادهای تخصصی
دستگاه/ های پشتیبان: وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه
اقدام اولویتدار: توسعه نظام فنی روستایی
خروجی مورد انتظار: ارتقاى ایمنی و کاهش اثرات زلزله
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه و بودجه
هدف 2: تحقق تصمیمسازی، تصمیمگیری و سیاستگذاری در مدیریت بحران بر مبناى درك صحیح و همهجانبه از خطر
اقدام اولویتدار: طراحی الگوهای مناسب اسکان موقت با پهنههای اقلیمی کشور
خروجی مورد انتظار: معرفی محصولات اسکان موقت، جانپناههای امن در مقابل زلزله
دستگاه/ های همکار: وزارت راه و شهرسازى، پژوهشکده سوانح طبیعی، سمنها، نهادهای تخصصی، سازمان صداوسیما جمهورى اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: نظارت و کنترل بر ساخت ساختمان در روستاها با لحاظ نمودن مقررات و آئیننامههای احداث ساختمان در روستاها
خروجی مورد انتظار: ایجاد سازوکار نظارت بر ساختوسازهای روستایی
دستگاه/ های همکار: سازمان نظاممهندسی ساختمان کشور، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: مدیریت کیفیت نوسازى و بهسازى مسکن روستایی
خروجی مورد انتظار: کاهش قابلملاحظه تعداد واحدهای فاقد اسکلت روستایی
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: مدیریت کیفیت تعمیر و مرمت واحدهای مسکونی روستایی
خروجی مورد انتظار: کاهش آسیبپذیری مسکن روستایی
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: مدیریت کیفیت مقاومسازى واحدهای مسکونی روستایی
خروجی مورد انتظار: ارتقاى کیفیت سازهای واحدهای مسکونی روستایی فاقد اسکلت یا قابلیت مقاومسازى
دستگاه/ های همکار: وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازى
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
اقدام اولویتدار: ترویج روشهای غیر سازهای کاهش خطر لرزهای در ساختمانها و واحدهای مسکونی روستایی
خروجی مورد انتظار: آشنایی عموم مردم با روشهای غیر سازهای کاهش خطرات زلزله
دستگاه/ های همکار: وزارت علوم، تحقیقات و فناورى، سمنها، سازمان صداوسیمای جمهورى اسلامی ایران
دستگاه/ های پشتیبان: سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.
0 نظر