عوامل خطر گرمازدگی

اطلاعات محتوای کاربردی

هر کسی ممکن است دچار گرمازدگی شود، اما عوامل متعددی خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند که در این مطلب به مرور این موارد می‌پردازیم.
  • مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
  • دسته: دانستنی‌های حوزه بحران
  • تاریخ ثبت: 1402/06/14
  • تعداد بازدید: 76

عوامل خطر گرمازدگی چیست؟

  • سن: توانایی ما برای مقابله با گرمای شدید به قدرت سیستم عصبی مرکزی‌مان (شامل مغز و نخاع) بستگی دارد. در افراد بسیار جوان، سیستم عصبی مرکزی به طور کامل تکامل نیافته و در بزرگسالان بالای ۶۵ سال، سیستم عصبی مرکزی شروع به زوال می‌کند، در نتیجه باعث می‌شود بدن کمتر بتواند با تغییرات دمای محیط مقابله کند. بنابراین این دو گروه سنی معمولاً بیشتر در معرض خطر کم‌آبی هستند.
  • ورزش در هوای گرم: آموزش نظامی و شرکت در ورزش‌هایی مانند فوتبال یا دویدن طولانی مدت در هوای گرم می‌تواند منجر به گرمازدگی شود.
  • قرار گرفتن ناگهانی در هوای گرم: مانند موج گرمای اوایل تابستان یا سفر به منطقه‌ای با آب و هوای گرم‌تر. در چنین شرایطی باید سعی کنیم فعالیت را حداقل برای چند روز محدود کرده تا به خود اجازه دهیم با این تغییرات سازگار شویم. با این حال، تا زمانی که چندین هفته با دمای بالاتر تطابق پیدا نکنیم، ممکن است همچنان در معرض خطر گرمازدگی باشیم.
  • نبود سیستم تهویه مطبوع: در هوای گرم پایدار، تهویه مطبوع موثرترین راه برای خنک کردن و کاهش رطوبت محیط است.
  • داروهای خاص: برخی از داروها، مانند بعضی از داروهای کاهنده فشار یا ضدافسردگی‌ها، بر توانایی بدن برای حفظ آب و پاسخ به گرما تأثیر می‌گذارند.
  • برخی از بیماری‌های مزمن: مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی، ممکن است خطر گرمازدگی را افزایش دهند. علاوه براین چاق بودن، کم‌تحرکی و سابقه گرمازدگی قبلی نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز گرمازدگی باشد.

 

عوارض گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی بسته به مدت زمان بالا بودن دمای بدن می‌تواند منجر به عوارض متعددی شود. عوارض شدید عبارتند از:

  • آسیب اندام‌های حیاتی: بدون درمان مناسب سریع برای کاهش دمای بدن، گرمازدگی می‌تواند باعث ایجاد تورم در مغز یا سایر اندام‌های حیاتی و احتمالاً آسیب دائمی آنها شود.
  • مرگ: بدون درمان سریع و کافی، گرمازدگی می‌تواند کشنده باشد.

 

پیشگیری از گرمازدگی

گرمازدگی قابل پیش‌بینی و پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم:

  • لباس‌های گشاد و سبک بپوشیم: پوشیدن لباس‌های زیاد یا تنگ به بدن اجازه خنک شدن مناسب را نمی‌دهد.
  • در برابر آفتاب سوختگی از خود محافظت کنیم: آفتاب سوختگی بر توانایی بدن برای خنک شدن تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید با استفاده از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل ۳۰ از خود در برابر آفتاب محافظت کنیم. باید کرم ضدآفتاب را به میزان کافی استفاده و هر دو ساعت یکبار، یا با دفعات بیشتر اگر شنا کردیم یا تعریق داشته‌ایم، آن را تجدید کنیم.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشیم: مصرف آب به میزان کافی به بدن کمک می‌کند تا با تعریق، دمای بدن را در حالت طبیعی حفظ کند.
  • حواسمان به داروهای مصرفی خود باشد: اگر دارویی مصرف می‌کنیم که می‌تواند بر توانایی بدن برای هیدراته ماندن و دفع گرما تأثیر بگذارد، باید مراقب مشکلات مربوط به گرما باشیم.
  • هرگز کسی را در ماشین پارک شده رها نکنیم: این کار یکی از علل شایع مرگ و میر ناشی از گرما در کودکان است. وقتی ماشین در زیر آفتاب پارک می‌شود، دمای ماشین می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه بیش از ۱۱ درجه سانتیگراد افزایش یابد. رها کردن شخص در ماشین پارک شده در هوای گرم، حتی اگر شیشه‌ها پایین باشد یا ماشین در سایه پارک باشد، بی‌خطر نیست.
  • از فعالیت شدید در گرم‌ترین ساعات روز خودداری کنیم: اگر نمی‌توانیم در هوای گرم از فعالیت شدید اجتناب کنیم، باید به میزان کافی مایعات بنوشیم و به طور مکرر در یک مکان خنک استراحت کنیم. باید سعی کنیم ورزش یا کار فیزیکی را برای ساعات خنک‌تر روز، مانند صبح زود یا عصر، برنامه‌ریزی کنیم.

 

منبع

Mayo Clinic, Centers for Disease Control and Prevention

مطالب مرتبط
آخرین مطالب

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.