با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی و آسیبپذیری بالای کشور، وقوع مخاطرات طبیعی معمولاً با تلفات جانی و خسارات مالی همراه هستند. مدیریت و مقابله با حوادثی که منجر به بروز بحرانهای ملی، منطقهای و استانی میگردند. استفاده از منابع، امکانات و ظرفیتهای استانهای حادثهدیده امکان پذیر نبوده و نیازمند بهرهگیری از امکانات و توانمندیهای سایر استانها میباشد که با توجه به اهمیت زمان انجام عملیات مقابله و امداد و نجات آسیبدیدگان، استانهای همجوار منطقه آسیبدیده در اولویت قرار دارند. به منظور کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از بحرانهای منطقهای و ملی، دستورالعمل حاضر، با هدف استفاده از ظرفیت استانهای معین و همافزایی آنها جهت مشارکت در برنامهریزی و مدیریت حادثه و تسریع در عملیات امداد و نجات آسیبدیدگان، تدوین شده است که در آن نحوه بهرهمندی از توانمندیها و ظرفیتهای استانهای معین و جانشین در مراحل آمادگی و مقابله مشخص شده است.
به استناد بندهای (۳-۲) و (۳-۳) سیاستهای کلی پیشگیری و کاهش اثرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه، مواد (۶) و (۸) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و ماده (۱۴) آیین نامه اجرایی قانون مذکور و به منظور تعیین نحوه بهرهگیری از منابع، امکانات و زیرساختهای استانهای همجوار استان حادثهدیده در حوادث منطقهای و ملی، دستورالعمل اجرایی استانهای معین و جانشین در حوادث ملی و منطقهای، که با هدف استفاده از ظرفیتهای استانهای معین و همافزایی آنها جهت مشارکت در برنامهریزی و مدیریت حادثه و تسریع در عملیات امداد و نجات آسیبدیدگان و بازسازی مناطق آسیبدیده تدوین و در جلسه مورخ ۱۳۹۵٫۰۴٫۲۸ شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور به تصویب رسیده است.
متن کامل این دستورالعمل، از پیوست این محتوا، قابل دانلود میباشد.
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.
0 نظر