ماده ۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ سازمان: سازمان مدیریت بحران کشور.
۲ـ قانون: قانون مدیریت بحران کشور ـ مصوب ۱۳۹۸.
۳ـ دستگاههای اجرایی: کلیه دستگاه های موضوع ماده (۲) قانون.
۴ـ تجهیزات و ماشین آلات: آن دسته از ماشین آلات، وسایل و ابزارهای فنی و تخصصی که استفاده از آنها در مرحله پاسخ موضوع قانون، ضروری است.
۵ـ فرمانده میدان: شخص حقیقی دارای صلاحیت و توانمندیهای تخصصی لازم و از کارکنان یکی از دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون که به تشخیص فرمانده عملیات پاسخ به بحران، منصوب و در سطوح شهرستانی، استانی و ملی مسئولیت تخصصی عملیات فرماندهی، برنامه ریزی، ساماندهی، مدیریت و رهبری صحنه یا منطقه وقوع حادثه یا سانحه را در کلیه ابعاد پاسخ به شرایط اضطراری متناسب با نوع بحران بر عهده دارد.
۶ـ سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح: سامانهای متمرکز و برخط که توسط سازمان به منظور مدیریت یکپارچه خطر حوادث و سوانح راه اندازی می شود.
ماده ۲ـ سازمان ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، فهرستی از تجهیزات و ماشین آلات ضروری یا مناسب برای ابعاد مختلف فرایند مدیریت انواع بحران های طبیعی و انسان ساخت ازجمله سیل، زلزله، آتش سوزی را اعلام می نماید. در این فهرست باید مشخص شود که هر یک از تجهیزات و ماشین آلات، به طور تخصصی مرتبط با کدام یک از دستگاه های اجرایی است. سازمان این فهرست را در زیرسامانه ای در قالب سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح درج مینماید و ضمن به روز رسانی دادههای ورودی، با توجه به ملاحظات امنیتی، دسترسی متناسب را برای هر یک از دستگاههای اجرایی فراهم میکند.
ماده ۳ـ هر یک از دستگاه های اجرایی موظفند ظرف سه ماه از تاریخ دریافت فهرست موضوع ماده (۲) این آیین نامه ضمن در اختیار قرار دادن بانکهای اطلاعاتی تجهیزات و ماشین آلات مربوط، نسبت به ارایه جزئیات کاملی از تجهیزات و ماشین آلات تحت مالکیت خود و یا پیمانکاران همکار در پروژه های مرتبط شامل تعداد، وضعیت، محل استقرار و مانند آن را به سازمان اقدام نمایند. سازمان موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه بانک اطلاعات ملی تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با مدیریت بحران را راه اندازی نماید و از طریق دستگاه های اجرایی نسبت به درج اطلاعات در زیر سامانهای در قالب سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح با قابلیت درج اطلاعات مکانی، توصیفی، عددی و فراداده در سطح کشور اقدام نماید.
تبصره ۱ـ بانک اطلاعات ملی تجهیزات و ماشین آلات باید به گونهای راه اندازی شود که شامل اطلاعات خدمات مهندسی و پشتیبانی (لجستیک) و تجهیزات نوین در بخش خصوصی و اطلاعات مربوط به کارور (اپراتور)های تجهیزات تخصصی و آموزش های مورد نیاز ایشان نیز باشد.
تبصره ۲ـ کلیه دستگاه های اجرایی موظفند نسبت به ثبت اطلاعات تجهیزات و ماشین آلات موردنظر سازمان در سامانه موضوع این ماده اقدام و بانک اطلاعاتی را به صورت شش ماهه و نیز پس از هر بحران بروزرسانی نمایند.
تبصره ۳ـ سازمانهای نیروهای مسلح بر اساس بند (ص) ماده (۱۴) قانون اقدام مینمایند.
ماده ۴ـ سازمان موظف است با بررسی و ارزیابی وضع موجود تجهیزات و ماشین آلات دستگاه های اجرایی و نیازسنجی مقابله با مخاطرات و مدیریت بحران های احتمالی کشور، فهرستی از کمبودهای تجهیزات و ماشین آلات متناسب با مراحل پاسخ و بازسازی را تهیه کرده و در اختیار دستگاههای اجرایی ذیربط قرار دهد تا تأمین اقلام فهرست یاد شده پس از تأیید سازمان، در لایحه بودجه سنواتی دستگاه اجرایی پیشبینی شود. سازمان موظف است نسخه ای از فهرست تدوین شده را جهت جلب مشارکت داخلی در زمینه دانش فنی طراحی، تولید و ساخت تجهیزات و ماشین آلات فنی و تخصصی توسط شرکت های صنعتی و نیز شرکت های فناور و دانشبنیان در سامانه جامع مدیریت خطر حوادث و سوانح قرار دهد.
ماده ۵ـ هر یک از دستگاه های اجرایی موظفند متناسب با وظایف خود، نوع و مقادیر تجهیزات و ماشین آلاتی را که برای مدیریت در بحرانها ضروری است به صورت سالانه نیازسنجی و برآورد کنند و در قالب دو برنامه دو ساله و پنج ساله، چگونگی تأمین نیازهای خود را اولویت بندی و برنامه ریزی نموده و به سازمان گزارش نمایند. سازمان پس از دریافت گزارش نسبت به بررسی وضع موجود و نیازسنجی ماشین آلات و تجهیزات مقابله با مخاطرات محتمل و وضعیت آسیب پذیری در نقاط مختلف کشور مراتب را به دستگاه ذیربط و سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام مینماید. تأمین بودجه تجهیزات و ماشین آلات اعلامی در اولویت تخصیص بودجه دستگاه ها قرار خواهد گرفت.
تبصره ۱ـ بودجه تجهیزات و ماشین آلات تخصصی مدیریت بحران برای آن دسته از دستگاهها و نهادهای عمومی که فاقد ردیف بودجه عمومی و دولتی میباشند، به تشخیص سازمان از محل اعتبارات موضوع مواد (۱۶) و (۱۷) قانون تأمین میشود.
تبصره ۲ـ در شرایط اضطراری، چنانچه خدمات و امکانات دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی به تشخیص سازمان به تنهایی کافی نبوده و تأمین آن ها به نحوی زمان بر باشد که احتمال خسارات جانی و مادی برود، حسب مورد، مؤسسه ها، شرکت های خصوصی و تعاونیها موظفند پس از دریافت درخواست از ستاد ملی، استانی و یا شهرستانی، تجهیزات و خدمات لازم را به منظور همافزایی در فرایند مدیریت بحران در اختیار ستاد قرار دهند. هزینه خدمات و امکانات ارایه شده طبق تعرفه های قانونی و در صورت عدم وجود، بر اساس عرف، از سوی دستگاه سفارش دهنده پرداخت میشود. چنانچه تجهیزات و ماشین آلات موضوع این ماده در محل کارگاه قرار داشته و تحویل آنها موجب توقف کارگاه شود، مدت توقف با تشخیص کارفرما به عنوان تأخیر مجاز و یا تعلیق طبق ماده (۴۹) شرایط عمومی پیمان به قرارداد فیمابین دارنده دستگاه (پیمانکار) و کارفرما افزوده می شود. در صورت ورود هرگونه خسارت به تجهیزات و ماشین آلات موضوع این ماده، جبران خسارت، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری توسط سازمان انجام خواهد شد. کلیه هزینههای مذکور در این ماده از محل اعتبارات موضوع مواد (۱۶) و (۱۷) قانون تأمین میشود.
تبصره ۳ـ به منظور جبران خسارت احتمالی وارده به ماشینآلات و تجهیزات موضوع این ماده، هریک از دستگاههای اجرایی میتوانند از محل اعتبارات موضوع مواد (۱۶) و (۱۷) قانون، نسبت به خرید پوشش بیمهای بینام مطابق ضوابط مربوط در هر سال اقدام و حق بیمه مربوط را در لایحه بودجه سنواتی خود پیشبینی نمایند.
تبصره ۴ـ سازمان شیوه نامه اجرایی این ماده را با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با اخذ نظر مشورتی شورای موضوع ماده (۶) این آیین نامه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، تدوین و ابلاغ میکند.
ماده ۶ـ به منظور تسهیل امکان بهرهبرداری از تجهیزات و ماشین آلات مؤسسه ها، شرکتهای خصوصی و تعاونی در بحرانها در سطح ملی، شورای ملی متشکل از نمایندگان سازمان، اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مجمع مشترک امور صنفی، اتاق تعاون ایران، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و نفت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود. شورای مشورتی استانی در هر استان از سازمانهای استانی نهادها و دستگاههای مذکور تشکیل میشود. این شورا در سطوح ملی و استانی هر سه ماه یکبار و یا به طور فوق العاده حسب مورد به دعوت رییس سازمان یا مدیر کل استانی سازمان تشکیل جلسه میدهد. دبیرخانه این شورا در سازمان و اداره کل متناظر سازمان در استانها مستقر بوده و مطابق با شیوه نامه ای فعالیت خواهد کرد که با اخذ نظر مشورتی اعضای شورا به تصویب سازمان خواهد رسید.
ماده ۷ـ تمامی دستگاه های موضوع مواد (۲) و (۱۵) قانون موظفند در زمان وقوع بحران، به تشخیص و دستور رییس ستاد در سطوح ملی، استانی و شهرستانی موضوع ماده (۱۰) قانون، تجهیزات و ماشین آلاتی را که ستاد اعلام می کند، به مناطق حادثه دیده منتقل نمایند. متخلفین از این ماده مشمول مواد (۲۱) و (۲۳) قانون خواهند بود.
تبصره ـ در صورتی که دستگاه های یادشده، انتقال تجهیزات و ماشین آلات مذکور را مخل وظایف قانونی خود اعلام کنند، حسب نظر رییس سازمان اقدام خواهد شد.
ماده ۸ـ وزارت نفت موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط، در مرحله پاسخ، با تأیید رییس ستاد و یا رییس سازمان در سطوح ملی، استانی و شهرستانی، متناسب با نوع و گستره مخاطرات، سوخت مورد نیاز ماشین آلات زمینی، هوایی و دریایی عملیات پاسخ را تا پایان شرایط اضطراری تأمین نموده و حسب اعلام نیاز هر ستاد، جایگاه های سیار سوخت رسانی را در مناطقی که ستاد یا سازمان اعلام می نماید، دایر کند.
تبصره ـ نحوه تأمین سوخت و وجوه دریافتی موضوع این ماده، تابع دستورالعملی است که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، توسط وزارت نفت با هماهنگی سازمان تدوین و ابلاغ میشود.
ماده ۹ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در چهارچوب بند (ذ) ماده (۱۴) قانون با هماهنگی سازمان، امکانات لازم جهت ایجاد شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی سریع، امن، پایدار و دارای قابلیت طبقه بندی اطلاعات را تا پایان شرایط اضطرار برای مشمولین مواد (۲) و (۱۵) قانون فراهم نماید.
ماده ۱۰ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مسئول ترتیباتی فراهم سازد که جابجایی و نقل و انتقال جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در مدیریت بحران به مناطق حادثه دیده و مجوزهای مورد نیاز در کمترین زمان ممکن انجام شود.
ماده ۱۱ـ سازمان بر اساس میزان موجودی انواع تجهیزات و ماشین آلات هر استان، نقشه کشوری توزیع تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در بحران را تهیه و ضمن تعیین نوع تجهیزات و ماشین آلات موجود در هر استان به تناسب میزان دسترسی و مخاطرات محتمل، منطقه بندی می نماید تا به گونهای برنامه ریزی شود که در زمان وقوع بحران چنانچه تجهیزات و ماشین آلات استان محل وقوع بحران ناکافی و نیازمند پشتیبانی باشد به تشخیص فرمانده میدان و یا رییس ستاد ملی/ استان/ شهرستان نیازهای مربوط به تجهیزات و ماشین آلات برای مدیریت بحران از طریق همان منطقه تأمین گردد.
تبصره ـ شیوه نامه اجرایی این ماده ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه توسط سازمان تدوین و به تصویب ستاد ملی خواهد رسید. منطقه بندی استان ها با هماهنگی دستگاههای مسئول و استانهای معین تعیین شده برای هر استان انجام میشود.
ماده ۱۲ـ دستگاههای اجرایی موظفند نسبت به آموزش کاربرد تجهیزات و ماشین آلات، نرم افزارهای مربوط و تأمین و توسعه منابع انسانی مورد نیاز جهت بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات تخصصی اقدام و گزارش عملکرد خود را هر شش ماه به سازمان ارایه نمایند.
ماده ۱۳ـ رؤسای ستادها در سطوح ملی، استانی و شهرستانی باید رزمایشهای مشترک بین دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و تعاونی ها، شوراهای محلی و سازمان های مردم نهاد و مراکز منطقهای جهت دسترسی سریع به تجهیزات و ماشین آلات را به گونهای برگزار نماید که آمادگی خدمت به مدیریت بحران فراهم باشد و گزارش عملکرد خود را سالانه به سازمان ارایه نمایند.
ماده ۱۴ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده سازمان است.
آییننامه نحوه تأمین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشینآلات در مدیریت بحران، از پیوست این محتوا قابل دریافت میباشد.
با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.
0 نظر